Thursday, January 15, 2009

Seizoen 2009 : The year of Ironman Klagenfurt

                                            Ironman Klagenfurt 5 juli 2009



Om 4u20 de wekker.... halve carbocake opgegeten en er daarna een red bulleke op gedronken om direct wat stevig te staan :-) ... 5u 's morgens en ne redbull binnen kappen ...hallo .... ja 'k had er zin in ....de carbocake de vorige dag klaar gemaakt met meester kok Tom Dhaenens in de keuken van het hotel, ge moet uwe plan kunnen trekken....
Daarna met mijn metgezellen voor dit avontuur Tom Dhaenens en Tom Geirnaert op naar de start ... niet nerveus, 'k verlang tot het startschot gegeven wordt, het mag hier snel beginnen voor mij, lang genoeg gewacht ...

Bij het inchecken voor de zwemstart begint het ... 'k wou zeker goed inzwemmen, ik dus op tijd over de tijdsmat .... blijkt dat je dan niet meer in de inzwemzone kan geraken ... goed bezig mannen ... eerste voornemen al de mist in, geen opwarming ... mij niet druk in gemaakt, de dag is nog lang genoeg ...
Daarna wachten op het startschot ... de marshall die het lint voor mij houdt is volledig verrast bij het startschot en vergeet het naar beneden te doen, ik struikel er bijna over .... daardoor volledig mijn zwemstart gemist en 1500m totaal geblokkeerd in het pak ... 'k wou sneller maar kon er onmogelijk uit geraken ....van zodra ik ook maar ne halve meter ruimte kreeg er snel tussen zwemmen, enfin krachtenverlies tot en met.... na de eerste boei op 1500m lukt het me wel om wat vrij te zijn en kan ik beginnen opschuiven ... de laatste 800m zijn in een klein kanaaltje van ongeveer 10à15m breed, prachtig, massa toeschouwers langs de kant .... zalig om in te zwemmen, al denkend aan de wissel .... (op positie 242 uit het water, 34ste M40-44)

De verlossing, uit het water, kijkend op het uurwerk, rond het uur .... op schema, ik ging mij echt niet druk maken op een minuut meer of minder ...
En dan begint het echte werk ... 180km ... mij voorgenomen om kalm te starten en rond hartslag 150 te draaien maximum .... het loopt als een trein .... na ongeveer 10km komt Tom G mij voorbij gevlogen maar hij ziet me niet .... ik erachteraan om goeiedag te zeggen :-) .... daarna dat groepje laten gaan want dat ging me toch echt iets te snel ... (eindtijd 4u42 op de fiets)
uiteindelijk blijft een groep van 15 man over waarvan het tempo mij ligt en beslis daar te blijven ... op de hellingen rij ik kalm naar boven en toch ben ik telkens bij de eersten op de top, 't vertrouwen stijgt met de minuut, ik heb ook geen krampen dus de spijsvertering werkt ...
eerste maal de Rupertiberg en de 15km erna enorm goed doorgekomen, verrast van de snelheid die gemaakt wordt en die ik makkelijk aan kan ... op naar het keerpunt na 90km .... ambiance, cheerleaders (ge zou bijna de 180 graden bocht missen van te kijken :-) .... en hup weg voor de tweede ronde ... die tussentijd op mijn horloge ....  dat kan toch niet, 2u21.... ongelofelijk ...



Enkele malen begint het gestayer van enkele kerels mij serieus op mijn systeem te werken ... 7m is 7m van elkaar blijven ... verdorie toch, is dat nu zo moeilijk ... werkelijk uit ergernis sleur ik na de top van enkele hellingen telkens enkele km hard door en 't groepje wordt uitgedund .... ondertussen blijf ik mij maar afvragen hoe het mogelijk is, zo hard rijden, hartslag 150 en genieten .... al die lange trainingen op hartslag 150/155 blijken vrucht af te werpen .... daarna beslist om echt geen energie meer te verspelen, 't ging al snel genoeg... een trein van ongeveer 10 man .... mooi zicht als je achteraan rijdt .... gelukkig goed het landschap bekeken tijdens de verkenning, tijdens de wedstrijd geen tijd voor gehad ....


Tweede maal Rupertiberg en bovenaan heb ik dringend bevoorrading nodig, terwijl ik drinkbussen insla rijden de sterksten weg .... een gat van 100m en niet meer toe te krijgen, ongelofelijk, zo hard rijden, we moeten straks nog de marathon lopen .... enfin ik krijg dat gat niet meer gedicht, ik had die bevoorrading nodig .... komt er ene zekere Markus over mij die het gat ook wil dichten, ikke mee, .... maar jongens toch, de laatste 30km wordt er mij daar gevlamd, niet normaal en 'k wou mee zijn want had absoluut geen zin om het tempo te laten zakken, .... dus bijten, bijten, bijten om toch maar mee te zijn, gaten van 20m weer toerijden tot 10m is het verhaal van de laatste 30km, ga ik nu echt niet over de schreef ... op naar transition two .... (positie 79, 5de M40-44)

 

Bij het binnenrijden van de wisselzone zie ik enorm veel atleten in de penalty box staan en kijk verrast rond .... er staan hier bijna nog geen fietsen in dat wisselpark ... hallo ... ik schat het snel in ... zeker geen 100 fietsen, mentaal is dat een enorme boost .... het enige wat dan in mij opkomt is "gewoon uitlopen in 3u30, meer moet dat niet zijn" .... starten op max schema van 3u20 en vooral geen seconde sneller lopen ...

de eerste kms is het even wennen, even zit ik met gevoel van "waar ben ik hier aan begonnen, dat draait hier voor gene meter" maar na 3km kom ik in mijn tempo en begin ik het tof te vinden en dan ben je vertrokken, nog 39km .... nog 38km .... nog 37km .... ik loop op hartslag 157 en probeer dit aan te houden .... 't is knokken in de hitte, de aid stations liggen soms iets te ver uit elkaar en dan is het gewoon van "niet aan denken, doorlopen" ... in elk station zorg ik dat ik zeker een volle beker sportdrank binnen heb, 'k mag hier zeker niet de fout maken om niet genoeg vocht op te nemen,....  en warm, 't is weer de ideale dag, hitte, meer dan 30 graden, weer de goede dag uitgekozen .... aan km 21 maak ik wel de tussenbalans .... km 21, totaal geen problemen tot nu toe, nog altijd op tempo 3u20 ... er haalt mij ook niemand in, ik haal in ... 'k begin stilaan aan mijn eindtijd te denken, ik ken mezelf, normaal zal ik niet meer stil vallen, had al veel erger meegemaakt,  'k begin wat te rekenen en kom uit op een tijd rond de 9u20 à 9u25 .... in uw zelf zit ge dan te denken, verdorie, geen fouten meer maken nu, die gels op het juiste moment nemen, willen of niet, goesting of geen goesting, en vanaf nu cola en water en ervoor gaan .... km 30 voorbij .... km 33, oei zwaar moment, effe doorbijten, km 35 er terug door ... laatste keerpunt in het centrum van klagenfurt ... nog 5km .... nu echt er alles uithalen wat er nog in dat lijf zit ... ik moet gekwalificeerd zijn en het kan van een minuut afhangen .... gelopen, ik kon echt niet meer sneller .... mentaal een superboost, nog altijd kracht in dat lijf na zo'n dag , ik ga dat hier afmaken in een toptijd, op die momenten ben je niet meer op de wereld.... over de finish, veel te snel, 'k moest er meer van genoten hebben :-) ....

Ik kan het niet geloven, kan het niet geloven .... in extase .... terug gekwalificeerd voor Hawaii en deze keer neem ik dit ticket ... in dit veld, met weinig plaatsen beschikbaar dit halen, dit is top, dit laat ik niet meer voorbij gaan, 'k geniet er meer van dan in Frankfurt, nu mis ik net het podium in mijn leeftijdsklasse ... nog 4min sneller was niet haalbaar :-) .... plaats 7 die voor Hawaii bestemd is eindigt op 9u25 .... 4min over .... niet normaal .... zo'n voldoening, hier in klagenfurt mij kwalificeren...

Op naar Kona, Hawaii in oktober .... mezelf een prachtig verjaardagsgeschenk cadeau gedaan :-)

De prijsuitreiking : er is een fout in de uitslag .... ik had de officiële uitslag niet nagekeken en er ook niet opgelet bij de uitreiking van de slots voor Hawaii ... derde plaats in een ironman in de categorie 40-44 .... onverwacht toch naar voor op het podium, hallo, dit kan nu toch echt niet meer beter .... de max ... de trofee in mijn bezit .... hoeveel mensen in de wereld kunnen dat zeggen :-) ... als ik de uitslag nakijk moet ik in derde positie gekomen zijn in de laatste 2km ... ongelofelijk .... 45sec over voor het podium .... 45sec op 9u21m5s ... ge moogt er niet aan denken waar ge die zou kwijt gespeeld hebben ...

Wedstrijdgegevens
3800m zwemmen : 1u01m02s (242ste, 34ste M40-44)
Transition 1 : 3min 26s
180km fietsen : 4u48m37s (gemiddelde hartslag 150) (79ste positie,5de M40-44)
Transition 2 : 4min 22s
Marathon : 3u23m37s (gemiddelde hartslag 152) (56ste, 3de M40-44)

Uitslag M40-44
1. Peter Haidenek (Ger) 1:00:19/4:49:51/3:13:39 9:11:12
2. Zdenek Kubat (Cze) 0:59:37/5:00:56/3:03:32 9:11:51
3. Harry Vandewalle (Bel) 1:01:02/4:48:37/3:23:37 9:21:05
4. Peter Daubenmerkl (Ger) 1:00:21/4:44:44/3:24:51 9:21:50
5. Peter Abdinoor (Usa) 56:47/4:46:17/3:32:10 9:23:56


Calorieverbruik zonder het zwemmen ingerekend : 6784kcal (goed voor de lijn :-)

Maximale trainingen :
éénmaal 5km gezwommen, tweemaal 4500m, al de rest minder ... max maand 33,8km in juni
gent-wevelgem in de gietende regen met een afslag op het einde : 204km, mallorca 193 km op een moordend tempo ... max maand 1600km in mei
1 keer 1u46min gelopen, 1 maal 1u36min gelopen, ... al de rest minder ... mijn logboek nog eens nagekeken maar het klopt, ik dacht dat ik eens 2uren gelopen had maar neeje.... oops, die training vergeten uit te voeren :-) ...max maand 157km in mei

Special thanks to Tom Dhaenens and Tom Geirnaert, their friends and family ... thank you so much for the time spending together .... it was great !!


Zwemstart : http://www.youtube.com/watch?v=asMpu0e3fDg


Best of clip : http://www.youtube.com/watch?v=O8PvyPLNxVg

De voorbereidingen voor ironman Klagenfurt 5 juli 2009
3juli :Zitten op prachtige locatie ... en rustig ... privé strandje aan ons hotel http://www.gasthof-pension-gabriele.at/gabriele/umgebung.html.... makkelijk steiger om in het water te gaan .... 45 euro per persoon per nacht met ontbijt, prachtige kamer .... beter kon niet... water zo klaar als pompwater ... 22 graden ...
Gisteren parcours gereden ... amai ... ver van vlak ... zwaarder dan frankfurt vinden we ... na km 60 volgt de rupertiberg (2,5km aan gemiddeld 6percent, max 12 percent)(na twee andere al ) ...maar jongens toch ... in twee plateau's ... dan denkt ge, ik ben boven, nu in vliegende vaart naar beneden naar klagenfurt ... neeje ... ongeveer 15à20km volgen beraf, bergop, bergaf, bergop, nooit in uw ritme volgens mij tijdens de wedstrijd .... toch alledrie efkens moeten slikken van het parcours .... best dat we het eens verkend hebben ....
Vandaag vrijdag niets gedaan maffie maf maffen liggen maffen .... vanavond was pasta party, ons volgefret en snel weggegaan want diene amerikaan van de organisatie stond ons iets te veel in de micro te lullen met zijn amerikaans accent en het werd veel te druk, dan wat zitten genieten op de steiger van het strandbad waar de zwemstart is (prachtig uitzicht zowel vergezichten als zeer van nabije gezichten op het ponton zelf :-).... morgenvroeg nog eens 20min los zwemmen en 20min loslopen, late namiddag bike check-in... daarna proberen te eten en te slapen :-) .... 'k voel me goed maar hoop maar één ding, dat die darmen niet opspelen en het verknallen ... gisteren op training na het eten tijdens onze rit toch weer gevoeld dat de vertering niet klopte (misschien was dat groot stuk aardbeientaart er toch teveel aan ... maar ja .. ik ga wel niet uitgebreid gaan eten tijdens de wedstrijd hé :-) .... dus hopen van niet .... Ben gaan maffen

1 juli : vertrek .... de zwemstart op 5 juli wacht http://www.youtube.com/watch?v=asMpu0e3fDg ... hallo, ik krijg nu al kriebels ... ik lig op de eerste rij zulle ... rap weg ... en zo snel mogelijk in een goed groepje geraken en blijven ....

de trainingen zijn voorbij ... enkel spijsverteringsproblemen kunnen roet in het eten gooien tijdens de wedstrijd .... nu zijn de trainingen super verlopen en heb ik om de één of andere reden problemen eens alles de maag gepasseerd is ... 't is nu net van belang zeker, om voeding te kunnen opnemen ... dat wordt lachen geblazen als dat probleem opsteekt... we zullen zien... hoe dan ook ... de dag nadien ben je toch wel alles vergeten zeker en slaat de zinsverbijstering weer toe en schrijf je je opnieuw in :-) ...

14 juni : Gent-Wevelgem 225km
Om 7uur starten we in Deinze .... 't is bewolkt en de weersverwachtingen voorspellen soms een bui maar das niet erg ... een bui, das snel over, een kwartier later ben je al terug droog ... enfin wijle weg ... na 18km begint het wat te druppelen ..... na 22km zijn we doornat .... op de eerste bevoorrading na ongeveer 60km ongeziene taferelen ... iedereen verzopen ..... daarna stopt het wat met regenen .... voor 10min, dan weer de volle laag .... in feite voortdurend de volle laag .... ondertussen nog een platte band rijden .... hallucinant, een band vervangen in zo'n kloteweer, niemand wil dat doen en toch moet het .... op de derde of vierde bevoorrading weer ongeziene taferelen ... mensen die een gat in vuilniszakken maken en over zich heen trekken .... 't is zot .... ik beslis van dan ook mijn regenvestje aan te doen want ik ben bang dat ik nu toch wel koud ga krijgen ... wijle weer weg ....mijn twee pistolets met kaas mocht ik nu echt niet gegeten hebben op die bevoorrading, al dat bloed naar mijn maag, klopke, wat wil je volledig verzopen kon ik niet weerstaan aan die pistolets, komplete zinsverbijstering .... snel wat suikers gekregen en er terug doorgeworsteld .... het laatste was het gemakkelijkste, laten meedrijven met een snelle groep .... awel merci .... "apocalyps now" overleefd ... morgen rustdag ....

13 juni : een gewone zwemtraining
Ik start met 1500m inzwemmen, zo zit er al een groot deel op van de training, ik kom aan 1500m en beslis door te doen tot 2000m, waarom ook niet, ik kom aan 2000m en beslis om door te doen tot 2500m, spaart me wat tijd, moet ik minder korte stukken doen, ik kom aan 2500m, jaja, we gaan maar doorzwemmen tot 3000 ... aan 3000m, waarom zwem ik niet de ironman afstand van 3800m ineens .... op 3800m .... nu kan ik evengoed doordoen tot 4km ... voila 4km inzwemmen .... daarna nog 500m los gezwommen .... begin ik nu door te slaan of wa :-) ... enfin 't ging makkelijk ....


7 juni : 1/2 triatlon Troyes Frankrijk
- 3km zwemmen/83km fietsen/21km lopen
Op zaterdag verkennen we samen (ik en mister Tom Dhaenens) het fietsparcours en het regent gelukkig niet ... 't is goed te doen, 1 helling op het kleine molentje, de rest kan op de grote molen .... ahum ... 's avonds vroeg naar bed in het formule 1 hotelletje met het veel te kleine bed ... dus maar schuin liggen ...
Zondagmorgen .... het regent pijpestelen ... we eten ... het stopt met regenen, het stopt niet, het stopt wel enz .... naar de zwemstart ... enfin 't regent, 't stopt, 't regent .... beke warmzwaaien, wat warm lopen en dan naar het water
3km zwemmen in een meer ... tot boei 1 geen probleem ... van boei 1 naar 2 .... golven golven golven, zitten we hier in de zee misschien .... dan terug naar het strand tegen de golven in en uit het water .... terug erin het tweede rondje vechten tegen de golven .... veel te veel water binnen .... tevreden over het zwemmen, na de eerste boei konstant op dezelfde plaats kunnen handhaven ... tussen plaats 50 en 60 uit het water ....en dan begint het knoeiwerk ... mijn truitje krijg ik langs geen kanten over mijn rug ... volledig strop ... terug opnieuw .... Tom steekt mij voorbij in de wisselzone ....
Het fietsen loopt goed maar ook niet zo goed, hmm, moet normaal beter en in de tweede ronde weet ik waarom .... verteringsproblemen blijkt later na de maag
... inhouden dan maar ....niets aan te doen .... hartslag naar 135 ipv 155 .... jeezes .... 'k moet nog lopen ...
En dat weer ...storm.... niets van de grote molen ... op klein molentje op vals plat stampen .... we hebben weer de goeie dag uitgekozen voor onze halve triatlon .... ge moet daarvoor naar Frankrijk komen ... enfin 2 motiliums binnen gekapt omdat mijn maag terug zou keren .... pff ... maar ja we gaan niet stoppen zulle, we zijn hier om te trainen, ik loop verdorie diene halve marathon nog hé, kan me niet schelen hoe ...
In de start van het lopen houden ze mij tegen "votre numéro doit se situer à votre taille et ne pas plus bas" wablief ... wa zitte gij hier te zeveren vent .... "je porte une deux-pièces, pas une seule pièce ...svp hein ... je ne vais serrer ça contre ma peau merde ....etc" mo jongens toch, ikke weg en er mij niet van aantrekken, wa onnozel reglement in Frankrijk, ja 'k ga mijn nummer eens goed vastsnorren op mijn blote taille kieken ..... mijn maag bekomt wat tijdens het lopen en van zodra dat goed zit, zit ook het tempo terug direct goed ... Tom doet veel beter, 'k zit mijlenver achter .... terug een scheidsrechter die mij wil doen stoppen omdat mijn nummer 10cm te laag hangt ... "mais enfin t'es vraiment un con, c'est ridicule votre règlement" roep ik en 'k stop niet eens want het hangt eerlijk gezegd mijn ******* uit .... zit je een halve triatlon te doen en zitten ze wat te zeuren over ne numero die volgens hen 10cm te laag hangt .... enfin terug een gelleke genomen, terug maagprobleem, motilium binnen, wat wachten, laatste 6km uit colère terug 4min30 a 4min40s de km kunnen lopen .... aan de finisch .... "monsieur, normalement je dois vous donner une pénalité de dix secondes pour votre numéro, ça doit se situer à votre taille" ... mo vent toch, hou toch op met uwe zever (ik doe geen eens moeite meer om dat in het Frans op te lossen, ge komt over de meet van een halve triatlon en dan dit ... woehaha ... vent hou u klep, ik wil het niet meer horen :-)) .... fles champagne afhalen ..... eten aan de aankomst en weg naar huis .... miljaarde mijn maag, weer niet tegen de suikers kunnen .... 'k ga een oplossing moeten vinden ('k had er nochthans geen last meer van)
78 ste op 500 deelnemers, Tom is 38ste ... das tenminste een resultaat.... goe gedaan Tom :-) ... meer dan 14min aan mijn broek ... als ge mij dat lapt in Klagenfurt ga ik met pensioen :-)....

Tijden : zwem en wissel 54:02 ; fietsen 2:28:47 ; wissel + lopen + discussie met scheidsrechters ge kunt het niet geloven 1:35:03 .... totaal 4u57m52s met al of niet straftijd voor mijne nummer die te laag hangt .... wat kan mij dat nu schelen :-) .... let op na 4u57m52s gaan ze dan nog discussiëren als ge over de meet komt en wilt genieten .... te belachelijk dat ik er de slappe lach van kreeg met Tom in de wagen .... lieten ze hem ook stoppen 500m van de meet omwille van dezelfde reden .... ge kunt het u niet voorstellen ... voor hun straf zouden ze die scheidsrechters eens diene halve triatlon zelf moeten laten doen, ze zouden niet meer aan nummers die 10cm hoger of lager hangen denken ....

15mei 17uur tot 24 mei 20 uur : Stage Mallorca
- 10km zwemmen
- 812km fietsen
- 46km lopen
10mei : Triatlon Geel Niet-Stayer : 1,5km/38,4km+2wissels/9,6km
22:17/1:02:40/40:43 ; plaats 59 op 300 deelnemers
Wedstrijd volledig volgens de verwachtingen .... 't zit goed
11 jan : sedert 23 maart " the hernia experience" voor de eerste maal meer dan 30km in een week gelopen ....